DENNÍ REŽIM

Ájurvéda chápe lidský život v cyklech zabudovaných do rytmů denní a roční doby a životního věku. I v naší kultuře znali lidé ještě před nedávnem souvislosti mezi denní dobou a tělesnými funkcemi. Určitě si vzpomínáte na výroky našich babiček jako např. „spánek před půlnoci platí dvojnásobně“, „ranní ptáče dál doskáče“ nebo „večeři dej nepříteli“. 

Denní životospráva (tzv. dinačarja) je jednou z možností, jak posílit své, je výborným prostředkem, jak zůstat v rovnováze, zabránit nemocem a vyléčit mnohé choroby. Podle starověkých mistrů má dinačarja silnější léčebný účinek než jakákoliv medicína.

Základní principy denního režimu

V denním režimu se doporučuje vstávat ještě před východem slunce, nejpozději do 6 hodin. V tuto dobu se probouzí Příroda a získáte do nového dne mnoho energie. Ideální meditací je pohled na vycházející slunce, neboť jeho barva působí harmonicky na celý organismus. Jinou možnost skýtá představa zlatého slunečního kotouče v naší mysli. Meditací může být také procházka lesem nebo poslech relaxační hudby.

Ranní hygiena

Ranní hygiena začíná tak, že si omyjete obličej a oči několikrát studenou vodou. Jemně promasírujte víčka a procvičíte oči pohyby očních bulv do stran, nahoru a dolů, po směru a proti směru hodinových ručiček. Pak si několikrát očistěte jazyk škrabkou na jazyk jemně od kořene jazyka ke špičce. Nalačno vypijete teplou vodu (popř. o pokojové teplotě) s aloe vera nebo limetkou a trochou medu. Voda pročistí ledviny a střeva a podpoří střevní pohyby. Pokuste se vyprázdnit hned ráno ve stejnou dobu. Po vypití teplé vody se s pravidelností dostaví návyk na stolici. Dvakrát týdně je vhodné kloktat teplý sezamový olej.

Domácí masáž celého těla

Velmi vhodným prostředkem na vylučování toxinů, zlepšení krevního oběhu a posílení imunity je masáž hlavy, těla, končetin a chodidel teplým sezamovým olejem dvakrát až třikrát týdně. Celotělovou masáž lze při nedostatku času nahradit ranní nebo večerní minimasáží hlavy a chodidel.

Pohyb

Pravidelné cvičení či pohyb zdraví velmi prospívá. Zlepšuje prokrvení, posiluje činnost orgánů a životní sílu, přispívá k udržení přiměřené váhy, k relaxaci a vydatnému spánku. Nejvhodnějším pohybem je rychlá chůze, plavání nebo jízda na kole.
Po cvičení se vysprchujte teplou vodou, nikoli studenou.

Dýchání

Správné dýchání, to znamená pomalé, hluboké dýchání nosem, prodlužuje život.

Stravování

Co se týká stravování, dávejte přednost vařené stravě, přiměřeně kořeněné (zázvorem, fenyklem, římským kmínem), nepijte před a po jídle, jen během jídla po douškách trochu teplého čaje. Snažte se lehce posnídat do 8 hodin, obědvat největší jídlo dne mezi 11 až 13 hodinou a lehce večeřet nejpozději do 19 hodin. Jezte převážně vařenou stravu, která se snáze tráví.

Sex

Nejlepší dobou pro sex je večer, 22.-23. hodina. Ráno a odpoledne se sex nedoporučuje.

Spánek

Choďte spát do 23 hodin, před spaním nejezte, proveďte minimasáž chodidel vhodným teplým kokosovým olejem a případně vypijte šálek horkého mléka se špetkou skořice a muškátového oříšku.

Tip

V rámci prevence zdraví se doporučuje pravidelné kapání 5 kapek speciálních bylinných kapek Nasja do každého nosního otvoru ráno nebo večer nalačno.

 

                                                                                Použitá literatura: internetový článek MUDr. Davida Freje, kniha Matka a dítě od MUDr. Karin Pirc

                                                                                Produkty zmíněné v článku lze zakoupit v Proměnce.

 

TOPlist