Jak o sebe pečovat v zimě dle ájurvédy?

Ájurvéda považuje roční období za jeden z klíčových faktorů, které ovlivňují naše zdraví. V každém ročním období se posilují vlivy, které působí různě na různé typy lidí. Podzim a zima jsou pod vládou principu pohybu a změny, navíc tyto změny s sebou přinášejí oslabující, ochlazující a tudíž i vysušující vliv, proto většina lidí pocítí alespoň do nějaké míry negativní dopad tohoto ročního období na naše tělo a psychiku.

Méně fyzických a pracovních aktivit

Pro podzim a zimu díky tendenci ke slabosti nervové soustavy platí, že méně je více. Příroda nám v tom napomáhá i tím, že dny jsou kratší, počasí nás láká více dovnitř, do tepla a ticha. Měli bychom proto omezit své fyzické i pracovní aktivity a myslet na to, že tělo je méně výkonné. Zimní měsíce jsou vhodné k rozjímání a přemýšlení, bilanci a přehodnocování.

Pravidelný denní režim

Je dobré dodržovat pravidelný denní režim, chodit včas spát, dopřát si dostatečně dlouhý a vydatný spánek. V zimě je přirozené vstávat poněkud později, asi kolem sedmé hodiny ráno. Doporučuje se začít den teplým nápojem (např. teplou vodou s citrónem a medem či zázvorovým čajem). Ke snídani si můžeme připravit např. dušené jablko se skořicí a vanilkou či ti, kteří mají ráno hlad, teplou obilnou kaši s oříšky a sušeným ovocem.

Nejdůležitější je vydatný oběd, který by měl být v zimě vždy vařený a teplý. Příroda moudře nabízí například kořenovou zeleninu a obiloviny jako dlouhodobě dostačující palivo pro tělo. K večeru je apetit již nižší, a proto je hutnější polévka či lehké vařené jídlo přirozeným doplňkem k hlavnímu jídlu, kterým je vždy oběd. Podle ájurvédy je v zimě přirozené vyhledávat vysokokalorickou a vysokotučnou stravu, čímž se ale nemá na mysli smažený řízek. Je vždy třeba jíst přiměřeně k vlastnímu apetitu, konstitučnímu typu a stavu našeho trávicího systému.

Žádné přepínání a stres

V zimních měsících se často projeví neřešené problémy, které v létě zakrylo sluníčko, proto je vhodné s přípravou na zimu začít již v období babího léta, za pomocí třeba ájurvédského lékaře upravit svůj životní styl, životosprávu, myšlení atd. Jelikož je podzim a zima zatěžkávací období pro nervovou soustavu, doporučuje se nepřepracovávat se, nepřepínat se, nežít ve chvatu, napětí a stresu, což jsou faktory, které oslabují nervový a imunitní systém, výsledkem je pak podzimní či zimní nachlazení nebo viróza.

Pomoc nabízí jóga, tulsi  či triphala

Pro unavenou nervovou soustavu je jóga a její odpočinkové ásany či dechová cvičení ideální. Výborná je také např. indická bazalka tulsi, která významně posiluje dechový a imunitní systém, podporuje životní sílu, navozuje fyzickou pohodu a uvolnění. Tulsi lze zakoupit také např. ve směsi s bylinou brahmi, která posiluje náš nervový systém, nebo zázvorem, jenž naše tělo krásně zahřeje. Podle ájurvédy je také důležité udržovat svá střeva ve funkčním stavu. K tomu nám napomůže klasická kombinace tří sušených ovocí, která se jmenuje triphala. Triphala nejen čistí, ale i tonizuje střevo a tím celé tělo. V zimě je její pomoc obzvláště cenná.


Závěrem

V současné době žijeme velice rychle, jsou na nás kladeny po všech stránkách stále větší nároky. Jelikož není možné udržet krok zvyšujícím se úsilím při zachování rovnováhy těla a mysli, potřebujeme se naučit pracovat méně a efektivněji a vhodně odpočívat. Základem takového života je soustředěnost, která vychází z dechu a ten má zase za sebou usměrňování myšlenek. To nás vede k těm nejpůvodnějším systémům jako jsou např. jóga a ájurvéda., které si svoji účinnost uchovaly po mnoho tisíc let a které přinášejí stav větší vitality, rovnováhy, radosti a klidu.

 

                                                                                                                Informace pocházejí od ájurvédských lékařů MUDr. Martiny Ziskové  a MUDr. Davida Freje.

                                                                                                                Bylinné čaje a směsi uváděné v článku lze zakoupit v Proměnce.

 

TOPlist